Welcome to Idea R | Branding - Web Agency - Digital Strategies
Switch to the mobile layout

      Idea R - Do others know who you are? Design your corporate identity
  • HomeHome
  • About UsAbout Us
  • ContactsContacts

Blog

Take a software geek from the 80s, add a new generation graphic designer and dilute with a longtime marketing strategist. Shake vigorously and you'll get the Idea R's blog.

Change language... italiano
Go to the blog summaryGo to the blog summary

You may be interested in

Case study: branding and marketing for a magician

Case study: branding and marketing for a magician

Singular case study in the world of illusionism. See how we have created a brand and a web marketing campaign with exceptional results.

Case study: IED Open Day, building a font by hand... literally

These days graphic design is mainly the result of software tools. Here's a case study where a brand is designed with glue and scissors

Last published

[Free eBook] 50+ tips for getting first on search engines and overtake the competition

[Free eBook] 50+ tips for getting first on search engines and overtake the competition

Do not miss this free ebook. Take advantage of a plurennial SEO experience and get tons of new visitors by improving your website optimization.
Metalworking industry: how to multiply customers using only the website and zero advertising budget

Metalworking industry: how to multiply customers using only the website and zero advertising budget

Find out how to design a website for the metalworking industry, that will be a magnet for customers and able to triple your leads.

Most popular

Lazy loading and the SEO problem, solved!

Lazy loading and the SEO problem, solved!

The best SEO solution to index your dynamically loaded contents, no more compromises!

Case study: TAV Engineering, branding for B2B services

How to create a brand that keeps distance from the cold and aseptic image of the metal industry, focusing instead on the human aspect.

Editor's pick

Mental marketing secret #1: the fake compromise

Mental marketing secret #1: the fake compromise

Can mentalism influence marketing? As a marketing professional and a long term magician, I will reveal you some tricks.
newsletter

Stay informed on digital strategies

NexusFont: gestire i font... gratuitamente

Published on 3/18/2012
Categories: Visual Communication

This article is available in English too.

Tutti prima o poi ci troviamo a dover scegliere il font che meglio si adatta ad un testo, un logo o un progetto editoriale.
La tipica ricerca che facciamo è quella di scrivere il testo che vogliamo provare, ad esempio con Microsoft Word, e poi scorrendo il menu a tendina dei font disponibili, vedere come cambia la scritta.
Questo è un approccio inefficace, per i seguenti motivi:

  • il processo è molto lungo e noioso;
  • possiamo vedere la nostra scritta solo con il font corrente, mentre sarebbe utile fare anche un'analisi comparativa, per notare anche le sottili differenze al fine della migliore resa;
  • possiamo provare solo i font installati e non quelli che magari, per non appesantire il sistema, teniamo in librerie separate.

Mi aspettavo esistessero molte soluzioni volte a risolvere la questione, invece non è ho trovate così tante e quasi nessuna risolveva tutti e tre i problemi:

  • ci sono quelli che permettono di provare un testo personalizzato, ma solo con un font alla volta (ad esempio Linotype FontExplorer);
  • ci sono quelli che permettono di avere una visione di più font contemporaneamente, ma senza la possibilità di personalizzare il testo di prova (ad esempio AMP Font Viewer);
  • ci sono quelli che infine permettono entrambe le cose, ma solo con i font installati (ad esempio la versione on line MyFontBook).

Dopo una lunga ricerca ho trovato NexusFont, un'applicazione creata dal coreano Noh JungHoon: è fatta bene, è esattamente quello che cercavo ed è pure gratuita.
Oltre a risolvere tutti i suddetti problemi, ha anche le seguenti funzionalità:

  • si possono raggruppare i font e categorizzarli in insiemi personalizzati;
  • si possono aggiungere parole chiave ai font, per poi eseguire ricerche efficaci;
  • si possono installare/disinstallare i font con un semplice click;
  • mentre NexusFont è in funzione, tutti gli altri programmi vedono tutti i font, anche quelli non installati;
  • si possono conservare librerie aggiuntive anche su dispositivi esterni USB, che NexusFont riconoscerà automaticamente;
  • NexusFont trova i duplicati anche se hanno nome differente, permettendo di ottimizzare il sistema;
  • ne esiste anche una versione per iPhone.

NexusFont

Che dire, considerato che esistono applicazioni blasonate a pagamento che non hanno tutte queste funzionalità, fargli un applauso è quasi un obbligo.

You are the reader number 6,259.

Comments

Creative Commons License

Photographies, videos, graphics and texts by Idea R are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License.

Previous article

Previous article

Photoshop CS6 beta is here!

Next article

Case study: branding Idea R

Next article
  • Visual Communication, Art DirectionVisual Communication, Art Direction
  • Apps, Cloud, Mobile, Software DesignApps, Cloud, Mobile, Software Design
  • Digital StrategiesDigital Strategies
  • BlogBlog

Scroll to top